O polskiej muzyce słów kilka


Jakiś czas temu postanowiłam podszkolić się w kierunku muzycznym, poznać nowe brzmienia, klasyków jak i debiutantów. Dzisiaj wieczorem zostaną wręczone statuetki Fryderyków czyli najważniejszych nagród muzycznych w Polsce. Z tego powodu wpadłam na pomysł ułatwienia sobie mojego zadania i zapoznania się z artystami nominowanymi w kategorii muzyka rozrywkowa, ponieważ wciąż boję się wypowiadać w kwestii innych nurtów muzycznych. Poza tym większość twórców w tej kategorii jest mi znana i bardzo chętnie słucham ich muzyki. W tym roku lista nominowanych wygląda następująco:  

ALBUM ROKU

  • Edyta Bartosiewicz Renovatio /Edyta Bartosiewicz/Parlophone Music Poland
    (Producenci:Edyta Bartosiewicz i Leszek Kamiński)
  • JAMAL Miłość/ Parlophone Music Poland
    (Producent:Andrzej „Gienia” Markowski)
  • Kayah Transoriental Orchestra / Kayax Production & Publishing
    (Producent: Atanas Valkov)
  • Dawid Podsiadło Comfort And Happiness / Sony Music Entertainment Poland
    (Producenci:Bogdan Kondracki i Dawid Podsiadło)
  • Waglewski Fisz Emade Matka, Syn, Bóg / Art2 Music/AGORA S.A.
    (Producenci: Emade) 

ARTYSTA ROKU

  • Edyta Bartosiewicz
  • Kayah
  • Tomasz Makowiecki
  • Dawid Podsiadło
  • WAGLEWSKI FISZ EMADE

UTWÓR ROKU

  • JAMAL Peron
    (muzyka: Tomasz Mioduszewski, Andrzej Markowski; słowa: Tomasz Mioduszewski)
  • Misia Ff Mózg
    (muzyka: Rykarda Parasol; słowa: Misia Furtak)
  • PIERSI Bałkanica
    (muzyka: Adam „Asan” Asanov, Zbigniew „Dziadek” Moździerski; słowa: Adam „Asan” Asanov)
  • Dawid Podsiadło Trójkąty i kwadraty
    (muzyka: Bogdan Kondracki i Dawid Podsiadło; słowa: Karolina Kozak)
  • Waglewski Fisz Emade Ojciec
    (muzyka: Wojciech Waglewski; słowa: Fisz)

Moim ulubieńcem z tego grona jest Dawid Podsiadło, którego karierę śledzę od jego początków w programie X-Factor i z biegiem czasu uważam, że bardzo świadomie Dawid rozkwitnął na oczach wszystkich z nieśmiałego, cichego chłopca do dojrzałego artysty, który wypowiada się tylko w kwestiach swojej muzyki. Cała płyta "Comfort and Happiness"jest bardzo spójna, klimatyczna i jedyna w swoim rodzaju na polskim rynku muzycznym. Twórczość Podsiadło porównałabym do przemiany Moniki Brodki, która kilka lat temu wprowadziła nową świeżość brzmień w świadomości komercyjnych słuchaczy. Kolejną artystką, która jest mi szczególnie bliska i na której powrót od lat czekałam razem z tysiącami wiernych fanów, jest Edyta Bartosiewicz ze swoją płytą "Renovatio". I cóż mam pewien problem z tą płytą, bo chyba zbyt dużo oczekiwałam lub po prostu wyrosłam z piosenek, które wydane w latach 90-tych towarzyszyły mi kilka lat temu w najgorszym okresie dorastania. Niemniej kilka piosenek tj. "Italiano", "Rozbitkowie" naprawdę przypadły mi do gustu i lubię sobie posłuchać ich w leniwe, spokojne popołudnie. Natomiast śmiało można powiedzieć, że dla Jamala był to dobry rok. Ich "DEFTO" i "Peron" królowały swoją energicznością zarówno na imprezach jak i w rozgłośniach radiowych. Nie pałam do nich jakąś szczególną sympatią, ale uważam, że tworzą naprawdę dobrą muzykę rozrywkową. Jednakże gdybym miała wybierać z nominowanych piosenek, rozrywkowy hit tego roku niezaprzeczalnie byłaby to "Bałkanica" Piersi. Nie oszukujmy się, nie jest to twórczość wysokich lotów, ale też moim zdaniem stoją oni daleko od discopolowej popularności zespołu Weekend. Po prostu "Bałkanica" porywa do zabawy tłumy Polaków, jest takim naszym narodowym odpowiednikiem "Happy" Pharrella Williamsa. Gdy mam ochotę posłuchać klimatycznych, męskich brzmień sięgam po Waglewskiego, w tym roku w komitywie z synami Fiszem i Emade. Panowie stworzyli album "Matka Syn Bóg", z którego to piosenki "Ojciec" i "Syn" są moimi ulubieńcami. Aż zazdrość bierze, że talent muzyczny w tej rodzinie jest tak oszałamiający i różnorodny, dla wiernych fanów pora czekać tylko na kolejne pokolenie Waglewskich i ich nowy wkład do rozwoju polskiej muzyki.



Na koniec zostawiłam sobie moją ulubioną kobietę artystkę, która moim zdaniem jest już ikoną polskiej sceny muzycznej czyli Kayah. Od ponad 20 lat zaskakuje ona słuchaczy każdą kolejną swoją płytą, które są różnorodne, wciąż odkrywające nową stronę artyski, dokumentujące jej rozwój. Ja pokochałam Kayah od jej słynnego duetu z Goranem Bregovićiem, który jak na tamten okres przyniósł jej sporą komercyjną popularność i ich piosenki były lubiane przez zwykłych zjadaczy chleba. Bardzo lubię stylistykę jaka królowała w albumach "Kamień" i "Skała", ale też rytmy ludowe z muzyce Kayah szczególnie dobrze wybrzmiewają jej głosem. Fascynującym jest dla mnie, że jej ostatnia płyta "Transoriental Orchestra" jest zlepkiem muzyki żydowskiej, romskiej, polskiej, ukraińskiej, irańskiej i arabskiej. Podziwiam tą artystkę za osobowość, kreatywność i niesamowity talent wokalny. Co do debiutantów to przyznaję, że poza Dawidem Podsiadło i Fishmollem nie słyszałam o pozostałych nominowanych. Dlatego zostawiam was z wybranymi utworami tych twórców i może podzielicie się ze mną linkami do innych ciekawych polskich utworów, o których mogłam dotąd nie słyszeć?

 DEBIUT ROKU

  • Chłopcy Kontra Basia

  • Fismoll

  • Ifi Ude

  • Damian Ukeje

  • Dawid Podsiadło


Komentarze

Popularne posty