Do kina marsz! #12 - premiery kinowe w grudniu

Prawie już połowa grudnia, każdy myśli już tylko o świątecznych przegotowaniach, ale wierzę, że część z was czeka też na chwilę relaksu w kinach. Dlatego serwuję Wam spis kilku tytułów, których nie można przegapić.

PREMIERY 4 GRUDNIA

Kochajmy się od święta

Poza listopadowymi „Listami do M 2” jedyny świąteczny film z doborową obsadą, na który warto się wybrać. Diane Keaton, Amanda Seyfried, Olivia Wilde, John Goodman i Alan Arkin tworzą wielopokoleniową rodzinę Cooperów, dla których nieoczekiwane wydarzenia przełamują standardową atmosferę Bożego Narodzenia. Wciąż poszukuję godnego następcy „To właśnie miłości” i „Kevina samego w domu” i mam nadzieję, że ten film stanie się za kilka lat miłym, telewizyjnym akcentem na święta.

Mama

Od dawna nie widziałam Penolope Cruz na wielkim ekranie i czekam na jej kolejną rolę pokroju Raimundy z „Volver”. Tym razem aktorka powraca do swoich hiszpańskich korzeni i wciela się w matkę chorującą na raka piersi. O tym jak odnaleźć się w tej sytuacji i nie zwariować, na pewno przekona nas młoda matka jaką jest Cruz. Oby tylko nie okazał się to zbyt ckliwy film, całą resztę wybaczę tej pięknej Hiszpance.

Duke of Burgundy. Reguły pożądania

Ten film miałam okazję zobaczyć na Kamerze Akcji w Łodzi, gdzie po raz pierwszy miałam styczność z twórczością Petera Stricklanda. Jest to bardzo intrygujący wizualnie obraz, ale fabularnie historia sadomasochistycznego związki lesbijskiego niezbyt mnie porwała. Nieco więcej możecie przeczytać w mojej recenzji dla Filmowo.

Aktorka

Żałuję, że ominął mnie seans tego dokumentu podczas Kamery Akcji w Łodzi, ponieważ wiele słyszałam na temat utalentowanej aktorki lat 60-tych Elżbiecie Czyżewskiej, a niestety nie miałam okazji szerzej zapoznać się z jej rolami. Zaintrygowała mnie w „Rękopisie pisanym w Saragossie” oraz „Wszystko na sprzedaż”. Miło byłoby posłuchać jak wspomina ją osoby, z którymi pracowała, w tym Meryl Streep naśladująca jej język w „Wyborze Zofii”.

PREMIERY 11 GRUDNIA

Rock the Kasbah

Komedia z Billym Murray’em na zimowy wieczór? Zwłaszcza, gdy mistrz gatunku wciela się w menadżera muzycznego znajdującego nieoszlifowany diament w Afganistanie i próbuje wypromować utalentowaną dziewczynę dzięki telewizyjnemu talent show. Może być dużo świetnej zabawy, zwłaszcza, że na drugim planie wystąpi też Bruce Willis, Kate Hudson i Zooey Deschanel.

Mandarynka

Wyróżniony na festiwalu niezależnych produkcji w Sundance najnowszy film Seana Bakera to tragikomedia o transseksualnej prostytutce. Dramat opiera się na wątku zdradzonej bohaterki, która odczuwa wściekłość wobec utraty partnera na rzecz pełnoprawnej kobiety.

Tajemnice Bridgend

Kto oglądał angielską wersję serialu „Skins” na pewno kojarzy zwariowaną Cassie graną przez Hannah Muray. Tym razem dziewczęca blondynka daje się poznać od dramatycznej strony, bowiem w angielsko-duńskiej produkcji wciela się w rolę Sary, która wraz ze swoim ojcem policjantem trafia do walijskiego miasteczka, gdzie nieustannie nastolatkowie popełniają tajemnicze samobójstwa. Mroczny klimat został doceniony na skandynawskich festiwalach, mam przeczucie, że nieźle wypadnie też na wielkim ekranie.

Czarodziejska góra

Biograficzna animacja Anki Damian to ciekawa forma opowiedzenia o życiu Jacka Winklera, który w latach 60-tych wyemigrował do Francji angażując się w działania antykomunistyczne. W tle słyszymy głos Jerzego Kawalerowicza i Julii Kijowskiej dubbingujących Winklera z córką, którzy rozmawiają na temat jego przygód. Miałam okazję zobaczyć ten film niedawno w Łodzi na festiwalu Cinergia i byłam szczerze zaskoczona stylistyką opowieści. Jeżeli ktoś lubi odkrywać nieznane losy ciekawych ludzi powinien zainteresować się „Czarodziejską górą”.  

PREMIERY 18 GRUDNIA

Poznajcie Harolda

Skandynawowie słyną z kryminałów i dramatów, ale czasami potrafią zaskoczyć nas swoim poczuciem humoru. Norweska komedia opowiada o Haroldzie, który przez lata był pionierem na rynku meblarskim, aż do zdominowania go przez globalną markę Ikea. Wzbudzony mężczyzna postanawia zemścić się na konkurencji i porywa właściciela koncernu. O dziwo porwany wcale nie czuje się tym zmartwiony.

Gwiezdne wojny: Przebudzenie mocy

Chyba nie powinnam się przyznawać, że wciąż nie widziałam żadnej części kultowej serii? Obiecuję poprawę, tylko wciąż nie rozumiem dlaczego wszyscy każą mi zacząć od czwartego filmu. Do kina zapewne na najnowszą część się nie wybiorę bez nadrobienia zaległości, ale na pewno wielu z was już wystało w kolejce swoje premierowe bilety.

PREMIERY 25 GRUDNIA

Stare grzechy mają długie cienie

Hiszpański kryminał okrzyknięty najlepszym filmem roku (10 statuetek Goya czyli najważniejszych nagród filmowych w Hiszpanii). Akcja filmu rozgrywa się w latach 80-tych i przedstawia śledztwo w małej miejscowości w sprawie seryjnych morderstw młodych dziewczyn. Para detektywów zajmujących się sprawą to zupełne przeciwieństwa, kierujące się również innymi zasadami. Zamknięte środowisko miasteczka nie ułatwia im pracy. Jak dotąd chyba nie miałam styczności z hiszpańskim kryminałem, więc bardzo chętnie wybiorę się na ten film do kina.

Córki dancingu

Debiut Agnieszki Smoczyńskiej miał swoją premierę na festiwalu w Gdyni, gdzie został wyróżniony w dwóch kategoriach (najlepszy debiut filmowy i charakteryzacja), jednak w opinii widzów nie spotkał się z przychylnymi recenzjami. Stąd jestem zaskoczona informacją, że „Córki dancingu” zostaną pokazane na największym na świecie festiwalu produkcji niezależnych w Sundance. Musical ten opowiada o dwójce dziewczyn, które tak naprawdę są syrenami, ale magicznym trafem zostają rzucone w dyskotekową rzeczywistość Warszawy z lat 80-tych. 

Komentarze

Popularne posty