7. Kamera Akcja w Łodzi nadciąga!

Po raz trzeci zawitam w najbliższy weekend do Łodzi, która głownie kojarzy mi się z interesującym festiwalem Kamera Akcja zrzeszającym młodych krytyków filmowych. Cieszy mnie, że wydarzenie nabiera coraz większego rozmachu, w tym roku lista premierowych filmów, warsztatów ze specjalistami i panelami dyskusyjnymi jest bardzo obszerna. Szkoda, że w takich okolicznościach nie można się rozdwoić i doświadczać wszystkich atrakcji festiwalu. Jako zwykły śmiertelnik jestem zmuszona dokonać selekcji programu i wybrać to, co najbardziej trafia w mój gust. Oto i moi przewidywani faworyci siódmej edycji festiwalu Kamera Akcja.

Panel „Krytycy rozdają karty. O programowaniu festiwali”
Festiwale filmowe to dla mnie okazja do spotkania z misternie wyselekcjonowanymi filmami, często przed oficjalną premierą kinową. Bardzo interesuje mnie spojrzenie na festiwal od kuchni czyli na etapie tworzenia programu. Jaki jest klucz doboru tytułów? Kto tak naprawdę decyduje w tej kwestii? Czy opinia krytyków podczas światowych festiwali może zadecydować o wielkim sukcesie lub klapie filmu? Mam nadzieję, że odpowiedzi na te pytania padną podczas rozmowy krytyków Tomasza Raczka i Jana Topolskiego z producentką Lava Films Agnieszką Wasiak.

Panel „Sztuka kradzieży. O wizualnej krytyce filmowej”
Niestety sama muszę przyznać, że obecnie dociera do mnie więcej treści w formie wideo niż w pisanej. W dodatku fascynują mnie filmowe kanały na Youtube. Podziwiam ich twórców za jasność myśli, krótką treść i czasami również ciekawy sposób przedstawienia omawianego filmu. Podczas rozmowy z  Sebastianem Liguzińskim, który również będzie prowadził ośmiogodzinne warsztaty na temat wideo-esejów oraz Michałem Oleszczykiem i monatażystką Milenią Fiedler będzie można zapoznać się ze światowymi trendami w tym temacie.

Warsztat - Ogarnij się. Case study filmu „Kamper”

Podczas ostatniego festiwalu filmowego w Gdyni miałam okazję zobaczyć film „Kamper” z genialnymi rolami Marty Nieradkiewicz i Piotra Żuławskiego, stąd naturalnie pragnę dowiedzieć się od twórców – Łukasza i Natalii Grzegorzków, wszystkiego co jest związane z powstaniem najbardziej realistycznego polskiego filmu o młodym pokoleniu.

Warsztat – Diabeł tkwi w szczegółach
Nigdy nie wiem jak odnieść się do warstwy kostiumowej w filmach. Wydaje mi się, że aby móc zagłębiać się w detale potrzeba sporej wiedzy o historii mody. Dlatego chcę dowiedzieć się od specjalistki Jagody Murczyńskiej jak odważyć się pisać o pracy kostiumografa oraz w jaki sposób strój bohatera ma wpływ na jego wydźwięk w filmie.

Filmy z Gretą Gerwig – Greenberg, Mistress America, Plan Maggie

Od czasu kiedy po raz pierwszy zobaczyłam czarno-biały, nowojorski film „Frances Ha” zapałałam sympatią do aktorki Grety Gerwig. Niestety nie miałam okazji zobaczyć ją w innych rolach, dlatego z niecierpliwością czekam na zapoznanie się z trzema filmami, w których Greta gra główne role. Liczę na inteligentne kino z humorem.

Komuna
Lubię skandynawskie kino i produkcje przenoszące mnie w podróż w czasie. Obie te cechy łączy najnowszy film Thomasa Vintenberga „Komuna” opowiadający o małżeństwie, które zrywa z konserwatywnym, mieszczańskim życiem i zaprasza do swojego domu przyjaciół tworząc liberalną komunę.

Ederly

Podczas minionego festiwalu w Gdyni ominął mnie pokaz fabularnego filmu słynnego animatora Piotra Dumały. Wyszło mi to na dobre, ponieważ reżyser pojawi się w Łodzi na Kamerze Akcji i zaraz po projekcji „Ederly” będę mogła dowiedzieć się, co spowodowało, że doświadczony twórca kina animowanego zdecydował się sięgnąć po nowe środki wyrazu.

Interruption
Kino greckie w ostatnich latach cieszy się dobrą passą. Po międzynarodowym sukcesie Giorgiosa Lanthimosa („Lobster” czy Athiny Rachel Tsangari (jej najnowszy „Chevalier” również będzie można zobaczyć w Łodzi) przyszedł czas na Giorgosa Zoisa, który w „Interruption” adaptuje antyczną tragedię grecką na język naszych czasów. Bardzo jestem ciekawa efektu końcowego, zwłaszcza że film zdobył uznanie podczas zeszłorocznego festiwalu w Wenecji.


Pozostaje mi zachęcić Was do śledzenia w najbliższych dniach mojego bloga, Facebooka i Instagrama, gdzie będę zamieszczać świeże informacje prosto z festiwalu Kamera Akcja w Łodzi. Oby tegoroczna edycja była chociażby w połowie tak dobra jak zeszłoroczna, a poważnie zacznę się zastanawiać nad przeprowadzką do Łodzi.  

Komentarze

Popularne posty