"Maszyna do pisania. Kurs kreatywnego pisania" - Katarzyna Bonda


Ci, którzy śledzą profil Kulturożernych na Facebooku mogli zauważyć, że niedawno byłam na spotkaniu autorskim z Katarzyną Bondą zwaną królową polskiego kryminału. Mimo, że jak dotąd nie przeczytałam żadnego kryminału jej autorstwa wielokrotnie spotkałam się z Bondą na łamach prasy i ekranie telewizora. Polubiłam tę autorkę za zdecydowane poglądy i walkę ze stereotypem romantyczności pracy pisarza, dlatego z chęcią sięgnęłam po jej najnowszą książkę „Maszyna do pisania. Kurs kreatywnego pisania”. I przekonałam się, że Katarzyna Bonda nie kłamała mówiąc, że posiada analityczny umysł. „Maszyna do pisania” powinna stać się Biblią każdego początkującego pisarza, który jeszcze nie do końca wie jak zabrać się do pracy. Bonda poprowadzi go od samego etapu przygotowania się do tworzenia opowieści poprzez budowę wiarygodnych bohaterów oraz precyzyjnego dobrania miejsca i czasu akcji. I będzie motywować do pracy w chwilach zwątpienia,  bowiem sama mówi : „Pisania można się nauczyć. Nawet trzeba! Pisarz powinien kształcić się całe życie, rozwijać jako człowiek, zdobywać nowe doświadczenia. Tylko wtedy jego książki będą coraz lepsze.” Autorka podkreśla też jak ważna jest obserwacja otaczającego nas świata, ciągłe notowanie ciekawych przeżyć, dialogów, detali. Nigdy nie wiadomo czy któreś z nich nie stanie się punktem zwrotnym budowanej historii.
Taka byłam zadowolona z autografu od Katarzyny Bondy :)
Zdjęcie pochodzi z Facebooka pisarki

Ponadto uważnie przeczytawszy „Maszynę do pisania” zaopatrujesz się w rzeczową wiedzę m.in. 31 struktur dramatycznych według Władimira Proppa, archetypy postaci oraz jak przygotować swoje dzieło do kontaktu z wydawcą. Szczególnie spodobało mi się podejście Bondy do czytelnictwa pisarskiego. Wyznaje ona zasadę, że autor powinien znać twórczość swoich konkurentów, klasyków gatunku oraz wszelką literaturę źródłową do swoich opowieści. Dlatego raz po raz królowa kryminału rzuca przykładem książki, w której znajdziemy opisywany motyw, strukturę itp.
Dla tych, którzy nie planują pisać powieści, ale nie obce jest im pisarstwo „użytkowe” będzie czekać 2 tom „Maszyny do pisania” skupiający się na pisaniu tekstów dziennikarskich, książek dokumentalnych oraz scenariuszy filmowych. Jak zdradziła mi zapracowana Katarzyna Bonda kontynuacja kursu kreatywnego pisania powinna trafić do księgarń w przyszłym roku.

PS. Jeżeli będziecie mieli okazję udać się na spotkanie z Katarzyną Bondą to biegnijcie bez zastanowienia! Niesamowicie energetyczna kobieta, chętnie dzieląca się swoją bogatą wiedzą i doświadczeniem i to wszystko podane z humorem.

PS2. Moja nieznajomość twórczości Bondy wynika z dziwnej przypadłości. Lubię czytać opasłe tomiska latem, więc „Pochłaniacza” i „Okularnika” (premiera w maju!) dopisuję na obowiązkową listę wakacyjną.


Komentarze

Popularne posty